dinsdag 31 januari 2012

Wat is je bedrijf waard?

Wanneer je een bedrijf overneemt of verkoopt dan is het belangrijk dat je weet wat dit bedrijf waard is. Er bestaan diverse manieren om deze waarde te bepalen en deze kunnen allen tot een verschillend resultaat leiden.

De waarde van een bedrijf is steeds de uitkomst van een reeks berekeningen en komt niet noodzakelijk overeen met de werkelijke verkoopprijs.

In dit artikel bespreken we:

De substantiële of intrinsieke waarde
Rentabiliteitswaarde
De discounted cashflow methode
Combinatie intrinsieke en rentabiliteitswaarde
Waardebepaling op basis van x maal de winst
Conclusie

De substantiële of intrinsieke waarde

Bij deze waarderingsmethode zal men in zijn essentie het verschil maken tussen de waarde van het Actief (bezittingen) en het Passief (schulden) van de balans.

De goodwill wordt hierbij buiten beschouwing gelaten. Er wordt een optelling gemaakt van de werkelijke waarde van elk onderdeel. Deze werkelijke waarde is de prijs die men zou moeten betalen om het goed te verwerven op het tijdstip van waardering . Bij een eenmanszaak doet men dit voor zijn bestandsdelen, bij een vennootschap gaat men uit van de balans.

Voordelen
Geeft een helder overzicht over wat er aanwezig is.
Speelt een omvangrijke rol bij het bepalen van de goodwill.

Nadelen
Het is een weerspiegeling van het verleden en geeft geen blik in de toekomst.
Er is geen aanwijzing van het rendement.
Financiële verplichtingen zoals een huurcontract e.d. worden niet weergeven.

Rentabiliteitswaarde

De contante waarde van het gemiddeld toekomstig bereikbaar netto winstcijfer is de rentabiliteitswaarde

Eerst kijkt men naar het verleden om een prognose te maken voor de winsten van de komende jaren. Hierop worden allerlei correcties toegepast zoals voorzieningen en toevoegingen of onttrekkingen aan reserves. Je vertrekt met n keer de jaarwinst en dit vermeerderd men met de financiële baten. Een courant gebruikte variatie hiervan is de EBITDA. Voor KMO’s wordt de winst doorgaans met een coëfficiënt van 6 tot 10 vermenigvuldigd.

Voordelen
De waarde van de onderneming wordt eveneens bepaald door toekomstige opbrengsten bij het verder zetten van de activiteiten.
De verwachtingen van de koper laten zien welke rentabiliteiteis wordt toegepast.

Nadelen
De vermogensstructuur wordt niet in aanmerking genomen.
De toevoegingen aan de reserves worden in principe niet meegeteld.
Het is geen zekerheid of de winst verwezenlijkt wordt.
Er is sprake van samensmelting van mogelijke rendementen tot 1 bedrag.

De discounted cashflow methode

In het kort is de discounted cashflow methode de toekomstige jaaromzet verminderd met de eventuele kosten zonder afschrijvingen en rente. Het wordt ook wel de geldstroombenadering genoemd.

De basis zijn de toekomstige geldstromen van de komende 3 tot 5 jaar. Hiervan worden de investeringen in materiële en immateriële activa afgetrokken. Je schat op deze manier de toekomstige prestatie van het bedrijf in. Theoretisch bekom je met deze methode een zeer accuraat beeld over de waarde van de onderneming. Maar deze methode is niet eenvoudig, je moet hiervoor een strategische plan hebben.

Voordelen
Het is een vergelijkingsmethode die aansluit bij de investeringstheorie.
Er wordt rekening gehouden met de geldstormen.

Nadelen
Grote detailkennis van het bedrijf is vereist.
Kleine veranderingen in taxatie kunnen tot grote afwijkingen in waardering leiden.
Toekomstige gebeurtenissen zijn belangrijk.

Combinatie intrinsieke en rentabiliteitswaarde

Op basis van het gewogen gemiddelde wordt er van uitgegaan dat de waarde van het bedrijf tussen de intrinsieke en de rentabiliteitswaard moet liggen.

De bedrag van de goodwill wordt verhoogd met de gecorrigeerde intrinsieke waarde. De goodwill ontstaat door het verschil te maken tussen het werkelijke rendement en de “normale” winst. Dit wordt ook wel overwinst genoemd. Dit vermenigvuldig je dan met het aantal jaren dat je dit verwacht.

Voordelen
Makkelijk hanteerbaar.
Vlugge ruwe aanwijzing.

Nadelen
Het mist theoretische onderbouwing.
De variabele zijn willekeurig gekozen.

Waardebepaling op basis van x maal de winst

Door zijn eenvoud wordt deze methode (ook wel ratiomethode genoemd) heel regelmatig gebruikt.

Hierbij wordt één van de toonaangevende cijfers bv. omzet vermenigvuldigd met een element die kenmerkend is voor de sector. De hoogte van de discontovoet is hierbij belangrijk. Het bepaalt de factor waarmee de winst vermenigvuldigd wordt zodat het de winstcapaciteit weergeeft.

Voordelen
Eenvoudig toepasbaar.
In de praktijk veel gebruikt.

Nadelen
Geen theoretische onderbouwing.
Trend en conjunctuurgevoelig.
Geen inzicht in de toekomstige resultaten.

Conclusie

Welke waardebepaling je het beste gebruikt is afhankelijk van de situatie en het doel. Ook is het doorgaans een ingewikkelde aangelegenheid.

Tenslotte gaat het hier om meer dan alleen cijfertjes. De waarde wordt immers ook o.a. bepaald door het human capital welke op dit moment aanwezig is. Tevens spelen conjunctuur en de verwachtingen ook een grote rol.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten