dinsdag 31 januari 2012

Hoe lang moet jij je ondernemingsdocumenten bewaren?

Documenten voor de directe belastingen

Bewaarplicht: 7 jaar, vanaf de 1ste januari van het jaar dat op de afsluiting volgt. Gewone interne documenten moeten maar 3 jaar bewaard worden.

De stukken die betrekking hebben tot fiscale verliezen worden bijgehouden tot het moment dit verlies aangezuiverd is.

Te bewaren documenten:

Wettelijke boeken:
Ongesplitst dagboeken (aankoop-, verkoop- en financieel dagboek)
Centralisatie dagboeken (bv. samenvatting van de aankoopdagboek)
Diverse dagboeken
Inventarisboek

Boekhoudkundige stukken:
Facturen en creditnota's
Contracten
Bestelbonnen
Alle ander documenten die invloed hebben op het resultaat

Deze moeten bewaard worden in originele vorm of afschrift. Elektronisch bewaren mag, maar dan moet ook de gerelateerde software bewaard worden. De bestanden moeten immers ingelezen en afgedrukt kunnen worden.

Documenten voor de Indirecte belastingen oftewel BTW

Bewaarplicht: 7 jaar, documenten i.v.m. nieuwe onroerende goederen moeten 15 jaar bewaard worden.

Te bewaren documenten:

Wettelijke boeken (zie documenten voor de directe belastingen)
Facturen en Credit nota’s
Registers


Ook deze mogen bewaard worden in originele vorm, via een duplicaat of elektronisch.

Sociale documenten

Bewaarplicht: 5 jaar

Te bewaren documenten:

Personeelsregister
Individuele rekening
Aanwezigheidsregister (enkel voor bepaalde sectoren)
Overeenkomst van studentenarbeid of van huisarbeid

Vennootschapsdocumenten

Bewaarplicht: 5 jaar

Te bewaren documenten:

Notulen
Diverse verslagen
Registers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten