Documenten voor de directe belastingen
Bewaarplicht: 7 jaar, vanaf de 1ste januari van het jaar dat op de afsluiting volgt. Gewone interne documenten moeten maar 3 jaar bewaard worden.
De stukken die betrekking hebben tot fiscale verliezen worden bijgehouden tot het moment dit verlies aangezuiverd is.
Te bewaren documenten:
Wettelijke boeken:
Ongesplitst dagboeken (aankoop-, verkoop- en financieel dagboek)
Centralisatie dagboeken (bv. samenvatting van de aankoopdagboek)
Diverse dagboeken
Inventarisboek
Boekhoudkundige stukken:
Facturen en creditnota's
Contracten
Bestelbonnen
Alle ander documenten die invloed hebben op het resultaat
Deze moeten bewaard worden in originele vorm of afschrift. Elektronisch bewaren mag, maar dan moet ook de gerelateerde software bewaard worden. De bestanden moeten immers ingelezen en afgedrukt kunnen worden.
Documenten voor de Indirecte belastingen oftewel BTW
Bewaarplicht: 7 jaar, documenten i.v.m. nieuwe onroerende goederen moeten 15 jaar bewaard worden.
Te bewaren documenten:
Wettelijke boeken (zie documenten voor de directe belastingen)
Facturen en Credit nota’s
Registers
…
Ook deze mogen bewaard worden in originele vorm, via een duplicaat of elektronisch.
Sociale documenten
Bewaarplicht: 5 jaar
Te bewaren documenten:
Personeelsregister
Individuele rekening
Aanwezigheidsregister (enkel voor bepaalde sectoren)
Overeenkomst van studentenarbeid of van huisarbeid
Vennootschapsdocumenten
Bewaarplicht: 5 jaar
Te bewaren documenten:
Notulen
Diverse verslagen
Registers
Geen opmerkingen:
Een reactie posten